Renault 4

In de zomer van 2015 kocht ik mijn eerste eigen auto. Niet dat ik er eentje nodig had… ik woonde op fietsafstand van mijn werk en woonde nog bij mijn ouders, wiens auto ik bijna altijd wel kon gebruiken. Het was dan ook meer bedoeld als nieuwe hobby, maar dat ik er zoveel uur in zou steken had ik ook niet vermoed…

De auto heb ik gekocht van een echtpaar uit Wassenaar die daar een antiekhandeltje runden. Zij gebruikten de R4 als bestelwagentje maar hadden de kosten die gemaakt zouden moeten worden voor het laswerk er niet meer voor over. De achterwielophanging was zodanig verroest dat er echt wat aan gedaan moest worden en wel nog vóór de volgende APK, maar daar was gelukkig de prijs ook naar.

Nog diezelfde zomer, voordat ik ook maar de kans had om de roestproblemen te laten inventariseren, liep het 1.1 liter Cléon blokje in de soep. Midden op de Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad, onderweg naar Emmen voor een set nieuwe voorstoelen en achterbankje. De ANWB trok al snel de conclusie: het blokje had haast geen druppel bruikbare motorolie meer en het was een wonder dat we nog zo ver waren gekomen. Einde avontuur voor deze auto, zo zou je zeggen, ware het niet dat Ido uit Alkmaar hulp kon bieden!
Voor 100 euro had hij een vervangend motorblok voor me, en mochten we ook nog eens een dag van zijn garagebox, kennis en kunde gebruik maken. De auto werd met een autotransporter naar Alkmaar gebracht en die avond laat reed de R4 weer op eigen kracht naar Haarlem!

Het rotte onderstel en vele andere plekken zijn aangepakt door Michiel (Le Car) uit Zaandam. Hoewel inmiddels bijna alle onderdelen wel al een keer zijn vervangen, krijgt de auto het nog steeds met enige regelmaat voor elkaar op onhandige plekken te stranden. Een dag geen pech is een dag niet geleefd!