17 mei 2020

Douglas DC-3 ‘KLM’

Door jelleputs

27 december 1947.

Het is een regenachtige zaterdagochtend. Een Douglas DC-3 van de KLM stijgt op vanaf Schiphol voor de lijndienst Schiphol-Leeuwarden-Groningen. In de cockpit zitten gezagvoerder Robert W. Robinson, tweede vlieger Fred S. Kroon (beiden zijn Canadezen) en boordwerktuigkundige A.B. Siebelhoff. Tweede vlieger Kroon bestuurt het vliegtuig.

Eenmaal op de nadering bij Leeuwarden, is het weer er nog niet beter op geworden. Als de kist onder de wolken uit komt, blijkt hij niet helemaal op koers te zitten. Ze vliegen te laag en niet op de aanvliegroute. Ook wordt dan pas duidelijk dat de wolken lager hangen dan de voorgeschreven minimale 100 meter. Robinson besluit terug te keren naar Schiphol. Kroon trekt de flaps en het landingsgestel weer naar binnen en duwt de gashendels van zich af.
Ineens doemt vlak voor hen de 78 meter hoge St. Bonifatiustoren op. Kroon geeft een ruk aan het stuur en weet een frontale botsing te vermijden, maar de linkervleugel beukt tegen de kerktoren. Een stuk vleugel van 3 meter groot scheurt af en tuimelt naar het plein beneden.

Fred Kroon weet dankzij een knap staaltje vliegerskunst de Dakota in de lucht te houden. Hij scheert vlak over de huizen in de buitenwijken van Leeuwarden en bij het eerste het beste weiland dat hij ziet laat hij het vliegtuig een buiklanding maken. Het stuitert over drie greppels heen. De propellers breken af en worden honderd meter verderop teruggevonden. Uiteindelijk blijft het vliegtuig in een vierde greppel hangen.
Alle tien de passagiers en drie bemanningsleden blijken het ongeluk te hebben overleefd. Sterker nog, niemand mankeert iets. Het vliegtuig komt er minder goed vanaf: het moet worden gesloopt. En de kerktoren? Het haantje is wat verbogen en een aantal dakpannen zijn kapot..



Om dit toestel na te bouwen gebruikte ik de 1:72 ESCI kit waar deze decals bij inbegrepen zaten. Het toestel is aluminiumkleur gespoten met Humbrol #11 .